Laatste week!

16 oktober 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Pfff dat was het dan alweer... een ontzettende gave ervaring in Afrika is helaas alweer voorbij! Nou ja... bijna dan. Morgen de aller laatste activiteit met de groep. We gaan paardrijden met zijn allen en daarna toch echt afscheid nemen van iedereen. Maar voor dit alles heb ik een super leuke laatste week gehad!

Maandagochtend was het weer tijd voor een dagje stad. Om 8 uur weg, dus een soort van uitslapen! Chilll hihi. Eenmaal in de stad kregen we eerst de tijd om te gaan shoppen. De laatste keer shoppen in Hoedspruit.. waar toch niks te doen is haha. Dus maar eindelijk weer even een goeie cappuccino drinken. Nou ja.. beter dan de zelfde gemaakte troep in huis, nooit zo goed als de echte cappuccino in Italië he! We kregen anderhalf uur de tijd en moesten daarna weer verzamelen bij de auto. En daarna met zijn allen weer naar het vaste restaurant lunchen! Ik was helemaal enthousiast over de komende week, want de vorige keer gingen we levend stratego spelen! En dat zou super gaaf zijn met deze groep. Maar helaas... we hadden daar deze week geen tijd voor. Mwehh! Wel heerlijke garnalen gegeten met lunch! Daarna voor de laatste keer boodschappen doen. En natuurlijk denken aan de alcohol voor de laatste vrijdagavond!! Na de boodschappen weer terug naar the bush. Altijd na een dag stad als we weer aankomen in the bush ben ik weer opgelucht. Pfieuww ook weer gehad, nu weer lekker midden in de natuur en alle rust! Word dus nog wennen weer in de stad straks! Pfff alle auto's, vrachtwagen's, sirene's, mensen en nog veel meer geluid! Hier is het zo lekker stil! Deze namiddag/avond hebben we geoefend met volleyballen. Want ook deze keer hadden we weer een wedstrijd tegen een ander vrijwilligers project. Super gezellig zo volleyballen midden in the bush met zijn allen! Na het volleyballen was het al laat genoeg om te gaan eten en naar bed te gaan. Want dinsdagochtend moesten we er om 4 uur uit op weg naar Kruger!

Dinsdagochtend vertrokken we om 5 uur 's ochtends op weg naar Kruger! Een rit van een uur en om 6 waren we bij het hek. Het hek gaat precies om 6 uur open. Ik zat voorin de auto omdat ik me niet zo lekker voelde en we moesten de hele dag in de auto zitten. Ik had een super gezellig auto met alle grappenmakers! We gingen hier weer eerst een rit maken van 2 uur. Muziekje erbij op, dansen en zingen in de auto, een en al gezelligheid! Eenmaal aangekomen bij de eerste stop kregen de anderen de elephant lecture. Wij oldies hebben die al gekregen dus mochten voor ons zelf wat doen. Ik heb een stukje gelopen in mijn eentje en verder lekker wat gedronken en genoten van het prachtige uitzichtpunt. Hierna hadden we weer een rit van 2 uur. Onderweg zagen we een bijzondere vogel. Het is de zwaarste vliegende vogel. Wat een mega beest, dat dat ding in de lucht kan komen. Ongelooflijk toch! Eenmaal aangekomen hebben we geluncht bij een ander prachtig uitzichtpunt. Ook waren daar wat winkeltjes. Kruger is net een stad met wilde dieren! Na lunch hadden we een mega lange rit van 5 uur. Mensen wouden natuurlijk ruilen van auto en bij ons in maar wij wisten dat we de leuke auto hadden. Alle leuke/gezellige mensen in een auto. Wij gaan eeecht niet wisselen, dus zijn we lekker koppig blijven zitten en 5 uur lang zitten zingen en dansen samen. 4 uur later waren we dan bij het hek om weer terug naar huis te gaan. Toen we onderweg naar huis waren zagen we een slang op de weg liggen. We wisten niet zeker of die nog leefde dus draaiden om om te kijken. En hij leefde nog! We hebben hem van de weg afgeholpen en zo kon die weer het wild in. Dat voelt goeeed, een slang zijn leven gered, yesss! Rond 6 uur waren we thuis en hebben we verder de hele dag niks meer gedaan!

Woensdagochtend begonnen we weer om 7 uur. We gingen weer bezig met de cheetah boomer. Het kamp waar de cheetah die hier komt voor een tijd in gaat. Ik moest mee met Ed en Elrich naar een of ander shithole vol met water en viezigheid. We moesten het water er uit scheppen! Oooohmygod, wat een lucht en wat een werk. Niet een klein beetje water, nee echt ontzettend veel. En zo vies! BAHHH ! We waren 2 uur bezig met vies water of een hoge muur te gooien. Of ik spierpijn heb? JA HEEL ERG!! Na deze fysieke ochtend gingen we het duel aan. Kom maar op met dat volleybal toernooi! Met zijn allen in hetzelfde shirt en headbands op gingen we naar een ander reservaat waar de andere vrijwilligers zitten. Toen we daar aankwamen besefte we allemaal even hoeveel geluk wij hebben thuis. Ze hebben niet eens hekken! Ja inderdaad, ze slapen midden in het wild. Er kan van alles aankomen kloppen! Ielllll, engggg! We kenden een paar nog van vorige maand en er zijn een paar nieuwe mensen. Er was zelfs een vrouw van 80. Hoe stoer is dat! En dan nu beginnen met dat toernooi! Come oooon team!! En ja hoor... KAMPIOENEN! Alweeeeerrr, pfff duhh! Hahaha. Maar omdat ik weer te graag wou ging ik vol voor een onmogelijke bal... En daarbij mijn vinger ontzettend zeer gedaan. Ik kon er helemaal niks meer mee! Ik heb er een ijsblok opgehouden en dat deed ontzettend veel zeer. Dus heeft Ed het maar ingetapet. Goddomme Joya, waarom altijd zo onbenullig! hahaha. Eenmaal thuis eens even goed naar mijn vinger gekeken en ja, toch echt gekneusd. Dat krijg je als die naar achteren dubbel klapt, bahh! Ik moest het tape er zeker voor een paar dagen om heen houden. Deze namiddag gingen we verder met fence clearen. Vooral het ijzer wat we al hadden opgerold ophalen want dat was al zo goed als alles. Ik kon alleen maar een paar dingen dragen en daar bleef het bij. Stomme vinger!!

Donderdagochtend moesten we opzoek naar olifanten. Omdat we er teveel hebben moesten ze de olifanten via een helikopter op gaan jagen naar een ander gebied. Eenmaal de olifanten gevonden en wisten we waar ze waren gingen we weer terug naar het huis. Natuurlijk duurde het wel even dus toen we thuis kwamen kregen we een pauze. We gingen snel naar 'the airstrip', dit is een plek in het reservaat waar helikopters of vliegtuigen kunnen vertrekken of landen. Hier konden we zien hoe de helikopter aankwam en weer vertrok. Super cool! Eenmaal toen de helikopter zijn werk moest gaan doen gingen wij weer aan het werk. Aliën planten injecteren met gif zodat ze doodgaan. Want aliën planten horen hier natuurlijk niet thuis! Nadat we al lang genoeg bezig waren met deze planten gingen we naar huis want we kregen een demonstratie. Een anti-poaching demonstratie. We hadden afgesproken met de mannen ergens midden in het reservaat. Ze hadden 3 honden mee maar er werd er een gebruikt. Ze lieten een man een stuk door het wild lopen en dan moest die zich verstoppen. De hond werd erbij gehaald en snuffelende aan het voetsporen die deze man achter had gelaten. Hij werd helemaal wild en ging als een gek precies het spoor volgen dat deze meneer had afgelegd. Even raakte de hond het spoor kwijt maar de man wist precies waar zijn hond het spoor kwijt was geraakt. Vandaar ging hij weer verder. En ja hoor en hij vond de man en werd heeelemaal wild! De man had een soort kussen vast waar in de hond kon bijten, dus toen de hond werd losgelaten greep hij gelijk dit kussen. Pfff met deze hond wil je geen problemen... Na deze demonstratie mochten we allerlei vragen stellen, echt interessant!

Vrijdagochtend was het aan het regenen... Ben ik weg van Nederland is er nog regen !?!? Kan toch niet waar zijn, bleeeehhh! Maar regen of niet, we gingen toch weg! We mochten een keer zien hoe ze de buffel's voeren. Wat een intimiderende beesten. Daar zaten we dan, tussen buffel's, in de regen, toe te kijken hoe deze beesten eten terwijl wij het super koud hadden en zelf honger hadden! En we konden pas weg als de buffel's klaar waren en weer weg liepen, dus dat duurde wel even zeg maar...! Toen ze eindelijk klaar waren gingen we naar huis en mochten we ons even goed opwarmen en wat eten. Toen we thuis aankwamen zagen we ineens een helikopter in de tuin staan?? Ohh hallo? hahaha. Wat doet dat ding nou weer hier...? Hij vertrok vanuit onze tuin en ging dus dieren vangen. In het nieuwe gedeelte zijn te veel impala's, zebra's en gnoe's. De grond is erg slecht en er is bijna geen eten voor ze daar. Dus voor het gebied is het slecht maar ook de dieren sterven daar. Dus zijn ze met mega vrachtwagen en een helikopter zoveel mogelijk dieren proberen te gaan vangen en deze moesten hier worden vrijgelaten. Want hier is er genoeg eten voor ze. Toen de mega vrachtwagen aankwam mochten wij natuurlijk mee kijken. We mochten naar de vrachtwagen staan.Toen de deuren open gingen sprongen ze er als een stelletje gekken uit. En wij stonden er vlak naast. Facking cooool! hihih. Zo leuk om te zien dat deze dieren weer vrij zijn in een stuk land waar eten voor ze is! Daarna gingen de anderen vertrekken voor een middag Daktari. Wij oldies mochten kiezen of we mee wouden, maar dat hoefde voor ons niet met dit slechte weer. Ik bleef liever thuis. En terwijl wij lekker aan het chillen waren thuis mochten we mee om de volgende release te zien. En toevallig net toen, kwamen de anderen alweer terug en konden ook meekijken. Dit keer ging het bijna mis met een zebra. Dit viel op de grond en de anderen renden over hem heen. Zo sneu! Hij liep kreupel weg. Als dit bij een van ons gebeurt liggen we dagen zielig op de bank maar zo'n beest rent het er uit en gaat weer verder. Want naja het is leven of dood in hun geval! Hierna gingen we ons klaarmaken voor de laatste vrijdagavond! Iedereen opgemaakt, leuk aangekleed en klaar voor een feestje! Zin innnn. Eerst de merith en demerith ceremonie. Ik heb deze maand heel wat demerith's gekregen... Eten vergeten te maken voor nyala, eten vergeten voor onszelf, raam doorgeslagen, een zaterdagochtend een kater en niet meegegaan en ga maar door... Oepssie! Maar dus wel extra shotjes voor mij! hihihihi yeahh! Ik kon net zo goed bij de fles blijven staan ipv elke keer op en neer lopen! Na deze ceremonie vertelde Katie en Ed hoe wij geholpen hebben aan de natuur en dat het een super leuke groep was. We waren vanaf dag 1 al beste vrienden met zijn allen. Hierna kregen we een aftermovie van deze maand en deze groep. 'For our new found friends'. Word je toch wel even emotioneel van... 2 maanden in Afrika geweest en dan is het afgelopen.... Echt een ervaring om nooit te vergeten! Verder deze avond nog met zijn allen van de bbq gegeten en daarna... PARTYYY! Weer een goeie avond vol alcohol, zingen om het kampvuur met een gitaar erbij en lol gehad! Pff wat ga ik deze mensen missen!

Zaterdagochtend dan de laatste hangover drive om 9 uur. Dus we mochten vanwege het feest wat langer in bed blijven liggen! Deze rit hebben we een paar leeuwen gespot. Twee vrouwelijke en 1 jong mannetje. Deze zijn we een tijdje gevolgd. Toch leuk dat we onze laatste rit met leeuwen hebben! Hierna hadden we alweer weekend. Het aller laatste weekend hier... Nog een 3 dagen en dan ben ik alweer thuis! Pfff ik ga het hier zo erg missen maar ben ook zo blij jullie allemaal weer te zien! Ik ben best wel nerveus voor mijn vliegreis in mijn eentje! Maar dat moet helemaal goed komen.

Lieve lieve allemaal ik zie jullie allemaal gauw weer !!!

1. Ineke Butterhof:
    16 oktober 2016
    Joya .... !
    Je laatste verhaal van je South Africa avontuur !
    Het was leuk om je belevenissen te lezen en dan kan je je een beetje inleven wat jij allemaal gedaan en meegemaakt hebt.
    Je zal inmiddels je koffer al wel gepakt hebben en wens je een voorspoedige reis terug naar het koude Nederland.
    Groetjes, Ineke
  2. Esther:
    16 oktober 2016
    Leuk weer om je belevenissen van de laatste week te lezen!! Nog 1 nachtje slapen en dan nog een verre reis... bijna een welkom thuis. Ik verheug me erop.. X
  3. Erik S:
    17 oktober 2016
    Spannend weekje weer. Altijd leuk om te lezen wat jij allemaal beleeft.
    Als je terugkijkt is het snel gegaan.
    Je bent nu bijna onderweg.

Nog even wachten op een knuffel X
  4. Nicole:
    18 oktober 2016
    He joy je laatste verhaal ,super om te lezen.Goede reis terug en in december gaan we weer met z'n allen
  5. Lisabel:
    18 oktober 2016
    Ik vind het maar knap van je. Geweldige bijzondere tijd heb je gehad. Mooie herinneringen en rugzak vol met ervaringen. Die nemen ze je niet meer van je af! Ik heb genoten van je leuke verhalen.
    Welkom thuis.