New people, new energy!

20 september 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Lets gooooo! De tweede maand is begonnen! Maar voordat deze maand begon, hebben we eerst nog wat leuks gedaan met de groep van de vorige maand.

Zondag gingen we naar een ander deel van de Blyde River Canyon om daar te gaan wandelen. Nou ja wandelen... het was eerder obstakel lopen! We werden om 8 uur 's ochtends opgehaald door een hele aparte guide. Deze man stelde zich niet voor en zei heeelemaal niks tegen ons !? We reden ongeveer anderhalf uur en toen kwamen we op een splitsing waar je moest gaan betalen om naar binnen te kunnen. Hij wist ten eerste al niet welke afslag we moesten hebben, toen vroeg hij aan de man die is binnen zou moeten laten, waar de wandelroutes zijn... Wij vonden het heel vreemd dat hij dit al niet wist. Toen we bij de wandelroute aankwamen zei die tegen ons: dit is het begin, ik zie jullie over anderhalf uur. En hij reed weg!? Dus we begonnen met het obstakel lopen... Vooral over stenen lopen, bruggen, rotsen, bomen noem maar op. Maar het was super leuk en hartstikke gezellig met iedereen. Toen we bij een waterval kwamen dachten we dat we al aan het einde waren. En we waren net 10 minuten onderweg??? Maar blijkbaar moesten we over een grote boomstam heen komen en een andere 'obstakel route' verder nemen. We kwamen maar steeds nergens uit en het was best wel zwaar. Op een gegeven moment waren we bij een rivier en hebben we hier even lekker gezeten. De anderen liepen alvast verder, maar kwamen 5 min later terug gerend. Ze werden verjaagd door baboons !! Deze apen renden recht op ze af !! Wat een gekke beesten... Even later kwamen we uiteindelijk weer precies op hetzelfde punt terug, en was ook de auto weer terug. De guide bracht ons naar nog een looproute die een stuk minder ver was. We kwamen daar aan en hij zei: hier is ergens een loop route, ik weet niet hoever die is maar je komt uit bij water en een stukje verderop is een informatie huisje, jullie moeten terug zijn om kwart voor 1 op zijn laatst. Dus wij begrepen er eigenlijk helemaal niks van, en hebben maar gewoon de looproute weer gepakt. Kwamen we uit in de river van de Blyde river canyon. Hartstikke mooi weer! Om 1 uur hadden we een boottochtje. Een tochtje door de rivier heen. Hier werd ons van alles verteld over de rivier. We hebben een groot probleem met droogte in Zuid-Afrika. De rivier was nog nooit zo laag geweest als nu. We kregen onderweg een watervalletje te zien, en een gezicht van een gorilla gevormd in de bergen. Erg grappig om zo te zien!! haha. Na het boottochtje werden we weer afgezegd bij het Askari huis en was het alweer tijd om lekker te gaan eten. De ''laatste avondmaal' met de hele groep. Een jongen was hartstikke dronken, zo grappig om te zien als de rest nuchter is! En wat doe je op je laatste avond samen? WATERGEVECHT !! Hahaha, het was een geslaagde laatste avond samen!

Maandagochtend reden we met zijn allen naar de stad. En dan was het toch echt tijd voor het afscheid... Pfff toch moeilijk om afscheid te nemen van mensen waar je net een maand lang mee hebt samengewoond! Maar het hoort erbij, er vielen tranen en we hebben elkaar lang vastgehouden, maar daar gingen ze dan. Gek idee dat je ze waarschijnlijk nooit weer ziet !? We hebben geluncht in de stad, en gewacht op de nieuwe mensen. Pfff ik was de hele dag zooooo nerveus!! Als het maar leuke mensen, zijn ze heel oud, of juist van onze leeftijd, zijn ze wel aardig, of wel in voor een feestje!?, pfff er ging van alles door mijn hoofd. Maar daar waren ze dan. ALLEMAAL HELE JONGE MENSEN !!!! Ik was zooo gelukkig! De oudste is 30 maar dat is dan ook echt al de aller oudste... De 'een na oudste' is 23 !! De rest is dus allemaal van onze leeftijd. Zoooo leuk! We hadden het al meteen over de feestjes die we hier zelf bouwen om het kampvuur elke vrijdag avond, en iedereen heeft er super veel zin in! Na dat ik iedereen van de oude groep zag inpakken en bezig zag zijn met huis, werd ik zelf ook wel een beetje verdrietig en begon ik huis steeds meer te missen. Maar nu zijn er nieuwe mensen, die hier nog helemaal fris instaan en vol energie zijn. Door deze nieuwe mensen krijg ik zelf ook weer nieuwe energie en heb ik super veel zin in de komende maand !! We hebben boodschappen gedaan, en daar heb ik echt een domme fout gemaakt. Ik wou 2 pakken van 3 liter wijn meenemen. (ja ik weet het, dit is al veel maar ik deel wel hoor!!). Maar in plaats van 2 pakken van 3 liter, nam ik 2 pakken van 5 liter mee. Ik heb nu 10 liter wijn !?!?!? Wat zouden de nieuwe mensen wel niet van mij denken?? hahahaha. We konden er wel om lachen, hihi. Eenmaal terug bij het huis, kreeg iedereen hen kamers te zien en gingen we op een kort ritje om een biertje te drinken bij zonsondergang. Maar terwijl we deze kant op reden kwamen we een ontzettende grote olifant tegen. We merkten dat hij ons had opgemerkt, omdat hij met zijn slurf een soort van zwaaide. Op een gegeven moment kwam hij recht op ons aflopen... Pff en ineens stond die NAAST de auto. Op een afstand dat we hem aan konden raken... Hij liep naar de voorkant van de auto en begon de auto heen en weer te schudden. Whaaahh best wel eng maar eigenlijk SUPER VET! Iedereen was wel even in shock volgens mij. Wat een eerste sighting voor deze mensen! Tjezuss, als ze er maar niet aan gaan wennen! hahaha. Maaar het was zeker een heerlijk welkom voor 'the new guys!'.

Dinsdagochtend gingen wij 'oldies' de weg op om wat bomen van de weg af te zagen/slepen. Want olifanten duwen dit natuurlijk om, en dan komen wij niet meer verder met de auto! De nieuwe mensen kregen lecture's zoals wij hadden in onze eerste week. Toen we bezig wouden met de bomen, schoot de ketting uit de kettingzaag. LEVENSGEVAARLIJK DAT DING ! Dus kwam de manager van het reservaat er aan. Zo'n gave en stoere man! Een 74 jaar oude man, kwam er aan met een ketting zaag die hij ff aantrok, en zaagde een paar ontzettende dikke bomen door het midden. Ja dat lees je goed.. 74!! Wat een badass! Daarna hadden we een langere pauze, omdat de anderen nog weer een lecture hadden waar wij niet aan mee hoeven te doen. Dus ik ging maar hardlopen, en baantjes zwemmen. Was toch wel erg warm, hardlopen midden op de dag !?!? Pfff heet, hahaha. Na de lange pauze gingen we op een 'herbivore drive'. Dus we reden weer een uitgezette route, opzoek naar herbivoren. Een rit van zo'n 3 uur... Onderweg kwamen we vooral veel zebra's en wilde beast tegen. Iedereen was gefascineerd, dus zeiden Anne en ik al tegen elkaar. Ohh wat erg, we vinden dit al helemaal normaal en gewoon om deze dieren te zien... Na deze lange rit, was het alweer donker en hebben we gezellig met zijn allen om de tafel avond gegeten. Na het avond zaten we met zijn allen buiten, aan het darten en aan het bier. Al met al, een super leuke groep! Ben benieuwd naar vrijdagavond...! hihihih

1. Ineke Butterhof:
    21 september 2016
    Dat heeft ook wel weer wat ............. van die "groentjes" alles laten zien wat voor jullie alweer heel normaal blijkt te zijn :-)
    Ja afscheid nemen van mensen waar je zoveel mee opgetrokken hebt is nooit leuk en kan me voorstellen dat je dan op zo'n moment aan Ruben denkt, je ouders, schoonouders, familie en vrienden.
    Ik vind dat je je kranig houdt hoor, je bent echt een stoer wijffie en ik had je dit allemaal niet uit de mouw geschud ....... hihihi !
    Hopelijk bevalt de nieuwe groep "jonge leu" goed en hebben jullie nog veel leer/werk plezier daar in Askari.
    Groetjes en tot je volgende schrijfsels xx ! //(*_*)\\
  2. Monique:
    21 september 2016
    Mooie titel new people new energy precies zoals het is. Ben echt trots op je dat je dit allemaal doet echt een stoere Badas... Hahaha. Tuurlijk mis je de mensen hier net zoals wij jou missen maar je zet alles om in positieve energie echt top mag je zelf ook super trots op zijn. love you dikke kus mama
  3. Esther:
    21 september 2016
    Lieve Joy...wat ben je toch een dapper meisje. Af en toe appen we even...en als je het moeilijk hebt probeer ik je weer wat positiefs te melden haha!! Of ff een grappige foto te sturen...respect voor jou en je inzet! Trots op je X
  4. Ron:
    Hoi Joya,
    Wat een leuk en enthousiast verhaal. Volgens mij heb je het nog steeds helemaal naar je zin. Als ervaren African Bush girl ga je de volgende periode van je verblijf in mooi Afrika in. Heel veel plezier en ga verder met genieten van dit mooie avontuur. Eneuhh, Ruben wacht wel op je, komt wel goed schatje
    Geniet en tot over een paar weken.