Week 7 !!

11 oktober 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Jaaa, weer een nieuw verhaaltje! En een van de laatste alweer... Het zit er alweer bijna op. En ik moet zeggen dat ik niet kan wachten om naar huis te gaan! Het is nog steeds super gaaf en ontzettend bijzonder maar ik mis jullie allemaal heel erg! De tijd gaat ontzettend snel, en ook deze week was weer zo voorbij!

Vrijdag ochtend werd ik wakker en voelde ik me helemaal niet lekker... Ik had zo'n last van de heimwee dat ik er een beetje ziekig van was. Hierdoor ben ik vrijdagochtend thuis gebleven zodat ik wat langer door kon slapen. Maar helaas lukte dit niet dus ben ik de hele ochtend alleen thuis geweest. Ik heb heerlijk met mama gebeld en die beurt me altijd weer even op. Het duurde langer dan normaal voordat de rest terug kwam van hun eerste activiteit dus ik zat al te stressen dat ik iets heel bijzonders heb gemist. Gelukkig was dit niet het geval maar waren ze verdwaald geraakt! hahaha. Nadat iedereen terug was en een breakfast break heeft gehad, gingen we door met onze volgende activiteit. Er komt over een paar maanden een cheetah die weer vrij moet worden gelaten in de natuur. Maar eerst moet de cheetah wennen aan de omgeving dus wordt er een soort kamp gemaakt waar de cheetah aller eerst in kan blijven. Dit kamp is afgezet met hekken, maar wij moesten deze dag stenen verzamelen en dit tegen de hekken aanleggen zodat er geen dieren in of uit konden kruipen. Op een warme dag was dit best wel weer zwaar, maar met een groep van 10 mensen ben je nog wel een keer klaar! Op de terug weg zijn we weer cheetah's tegengekomen. Echt super cool!! Deze vrijdag avond hebben we natuurlijk weer lekker met zijn allen bij het kampvuur gezeten en hadden we weer een pizza night. Lekkeeeeer! Heerlijk zo'n zelfgemaakte pizza. Naja... pizza, jullie weten nog hoe de vorige eruit zag... hihihi. Na een zuipvrijdagavondje zijn we allemaal knetter dronken het bed ingedoken, want zaterdagochtend moesten we weer aan de bak!

Zaterdagochtend was een hel.... Tjezus wat een koppijn. IK DRINK NOOIT MEER. (zeg ik nu hahaha). We moesten een herbivore drive doen en daarna de nyala's kampen weer tellen zoals altijd. Halverwege is Katie er mee gekapt omdat ze zich zelf ook slecht voelde, en heb ik de heele dag geslapen! Nou eigenlijk niet alleen de dag... het hele weekend! hihihi.

Maandagochtend was een super speciale en bijzondere dag! We gingen op pad met Ed om weer oude hekken te verwijderen uit de natuur. Maar toen we bezig waren kregen we een oproep. EEN PANGOLIN GEVONDEN. Deze dieren zijn ontzettend speciaal. Ed die hier al jaren werkt had er nog nooit een in zijn leven gezien!! Vaak zie je deze dieren maar een keer in je leven. Ed die hier al een paar jaar werkt had er nog nooit een in zijn leven gezien. Dus hij was ontzettend blij, echt leuk om te zien! Helaas was het niet de aller leukste manier zo'n beestje te zien, want hij zat opgerold in schikdraad. Hierdoor waren zijn achterbenen verlamd en kon hij niet lopen. Ze hebben hem deze dag nog naar de dierenarts gebracht zodat hij daar verder kon worden geholpen. Wij moesten natuurlijk weer verder met werk. In de middag gingen we voor een bush walk. Hier hebben we met Katie door een stuk bush gelopen zodat we de kleine dingen eens goed konden bekijken. De dingen die je niet ziet als je in de auto zit. Zoals welke soort bomen er zijn, in welke bomen water zit, welke bladeren je kunt eten etc. Kortom, ik kan nu wel overleven voor een paar dagen in the bush!

Dinsdagochtend gingen we weer een bezoek brengen aan het reptielenpark. Wij oldies kregen de keuze of we mee wouden of dat we gingen shoppen in Hoedspruit. Maar aangezien er niet veel te shoppen is, gingen we maar weer mee. De presentatie was precies hetzelfde als de vorige keer. Dus ging ik maar irritantje spelen, omdat ik daar zo goed in ben! ghehehe. Na deze presentatie mochten we mijn grote vriend weer vasthouden. Dit keer kwam de slang helemaal met zijn kop naar mijn gezicht toe. Dan is zo'n beest toch wel een beetje eng... Nadat we de slang mochten vasthouden kregen we weer dezelfde demonstratie hoe je met slangen om moet gaan. Dit keer werkte de cobra niet mee.... De vrouw zette een mand neer om te laten zien dat een cobra zich altijd als eerste zal verstoppen. Maar ipv verstoppen viel hij uit naar de mevrouw!? Dus dat was toch wel ff spannend. Maar ook wel cool... haha! Hierna mochten we de mega spin weer vasthouden. Ik liet hem loslopen op mijn been. Ik vond het wel leuk maar de rest niet zo! 'Joya je bent veeltste comfortabel met deze beesten!!'. Hahaha ik weet niet van wie ik dit heb want mijn ouders zijn er al de dood voor. He pap! hahaha. Na het bezoek aan het reptielenpark gingen we hoedspruit in om te lunchen en boodschappen te doen. En zo is een dag stad ook alweer voorbij... Snelle dagen!

Woensdagochtend moesten we er weer om 7 uur uit. We gingen weer wat bomen veilig stellen! haha. De stenen wat al om de boom heen ligt wegleggen, het gras eruit halen en de stenen weer terug leggen. We vroegen aan Katie of er ook slangen tussen de stenen kan liggen. Ze zijn dat ze dat nog nooit had gezien maar dat het technisch gezien wel mogelijk is. Net op het moment als dat we daar over hadden vond ik iets vreemds onder mijn steen. Het meisje naast mij dacht dat het een worm was maar het was niet dezelfde vorm als een vorm. Dus haalde ik Katie op om te vragen wat het was.... was het dus een slang! Een heel klein slangetje, echt cool!! Lekker typisch dat dan weer bij mij gebeurd !!! Nadat we deze boom weer veilig hebben gesteld, zijn we naar huis gegaan en hebben we ontbeten. Hierna gingen we weer oud prikkeldraad uit het wild halen. Er waren ontzettend veel mieren, je kon niet eens stilstaan!! Dan zaten ze helemaal over je heen... ieeeeellll!!! Gelukkig was er niet zo heel veel prikkeldraad in dit gebied en waren we nog wel een keer klaar. Pfiewwww, weg van die vieze gore mierenbende !! hihi. Daarna moesten we in het nieuwe gebied nog wat ijzeren palen uit de grond halen. Naja nog wat... wel iets van 22 !!!! We werden opgesplits in 4 groepen en in elke groep moest minstens 1 jongen voor het zware werk. ghehehe! (Who run the world, GIRLS!!). Met een mega grote pickup (of hoe dat ding ook heet) moesten we het zand wat om de paal heen zat los krijgen. Daarna met een hamer tegen de paal slaan en zo de paal er uit trekken. Ja inderdaad.... met 33 graden is dit hard zwetend werk!! Ik wou even laten zien dat ook meisjes zo'n pickup konden gebruik, en wat dacht je? Tuuuurlijk lukte dat, POWER WOMEEEN! hahaha. Voelde me echt een een stoer wief!! Na een lange dag zwoegen en zweten hebben we 's avonds lekker met een wijntje afgesloten en zijn we naar bed gegaan!

Donderdagochtend was me toch een ochtend. DE JEZUS!!! Er worden allemaal nieuwe projecten uitgevoerd in het nieuwe en kapotte stuk land wat er is gekocht. De grond daar is zo slecht dat er op dit moment niks kan groeien. En dan kunnen er ook geen dieren leven want er is natuurlijk geen eten! Nu hadden wij de eer het eerste nieuwe project uit te mogen voeren.... UHUM!! We kregen een afgezet stuk land dat we moesten gaan ploegen. En nee niet met een machine... met zo'n pickup. DUS MET DE HAND!! Ik weet dat ik in Afrika ben en me moet aanpassen, maar halloooooo, dit was slavenarbeid. Zo voelde het!! We zijn hier van 's ochtends vroeg 7 uur tot 's middags 12 uur mee bezig gegaan. Pfff wat zwaar eyy! Op een gegeven moment moesten we nog een klein vierkant maar echt niemand had meer energie en stond op het punt om flauw te vallen. Dus zijn we er mee gekapt en mochten we naar huis. EINDELIJK!! Toen we thuis kwamen kregen we een paar uur de tijd om slaap te pakken. Wanttt..... het was weer tijd voor een sleep ouuut! Yessss! We moesten om 3 uur klaar zijn en alle spullen hebben gepakt om te vertrekken naar de plek waar we gingen overnachten. Nu was daar deze dag een black rhino gespot! Dit zijn gevaarlijke dieren dus hebben we voor onze eigen veiligheid een andere plek moeten zoeken. We kwamen uit midden in een uitgedroogde rivier. Super cool! Eenmaal daar hebben we alles opgezet en zijn we weer begonnen met een paar spelletjes te spelen! En ja hoor... ook de shit spitting contest hoorde hier weer bij! hahaha. Ik bak dr niks van en moet bijna overgeven met poep in mn mond! Bleghhhh. Maar wel weer gedaan, goed toch!! Hierna begonnen we wat licht te verliezen dus zijn we begonnen met ons 'voorgerecht'. Home made garlic bread! Lekkaahh. We moesten zelf een stok vinden waar we het brood omheen konden wikkelen en dit boven een paar hete kolen houden totdat het gaar was. Heeeerlijk zo'n zelf gemaakte broodje! Na het voorgerecht hebben we een goede bodem gelegd voor de nacht! Daar zaten we dan, lekker om het kampvuur verhalen uit te wisselen. Wat een geweldige groep dit! Ga ze nog missen, pfff! Op een gegeven moment was het laat genoeg en was iedereen moe van de sessie van vanochtend! We kregen weer allemaal onze tijden dat wij op de uitkijk stonden. Ik mocht samen met Anne. Chilll! Wij hadden de tweede shift dus konden eerst nog anderhalf uur slapen. Toen we net naar bed gingen, hoorden we ineens allemaal takken kraken. EN het werd steeds harder en het kwam steeds dichterbij! Op een gegeven moment hoorden we mensen zeggen, er is een olifant! Dus ze moesten Katie wakker maken om de situatie te controleren en misschien wel klaar te staan met het geweer! Ik sprong uit mijn slaapzak om te gaan kijken want ik ben natuurlijk veeeltste nieuwschierig! Er liep gewoon een olifant vlak langs ons kamp heen! Ooooohmygod, kon wel 7 kleuren in de broek schijten maar ooooh wat cool! Nadat de olifant was vertrokken had ik nog maar 1 uurtje voordat mijn shift was. Met mijn eigen shift heb ik niks bijzonders gezien helaas maar het was zo voorbij gelukkig en kon weer lekker verder slapen! Ik ben wel aan paar keer wakker geworden van de harde ondergrond maar dan deed ik mijn ogen open en zag ik de prachtige sterrenhemel... en dan val je ook alweer heerlijk rustig inslaap. Wat zou dit gaaf zijn om samen met Ruben te mogen doen!

De volgende ochtend werd ik wakker omdat iedereen al aan het opruimen was. Ik werd wakker en heb ook maar meteen alles opgeruimd en zijn we vertrokken naar huis. Daar een goed stevig ontbijt gegeten want we moesten het ploegen af gaan maken!! Gelukkig hadden we nog maar een klein stukje waar we nu met 12 man op aan het werk waren, dus met 1 uur waren we ook klaar. We kwamen rond 10 uur thuis en hadden tijd om even weer wat slaap te pakken. Dit keer gingen we naar een dans festival. COOOL! Rock for rhino's ! Het was een festival opgedragen aan neushoorn's. Omdat er op deze dieren zoveel word gejaagd moeten ze goed beschermd worden. Dit kost een hoop geld en met dit festival hebben we wat geld opgebracht voor de neushoorn's. Voelt goed om wat voor de natuur te kunnen doen! We zijn hier in de middag al naar toe gegaan en hebben daar heerlijk gezopen en gedanst. Ik ben in Afrika en niemand kent me hier, dus ik ging heeelemaal los, terwijl er niemand stond. Hilarisch en oh zo leuk!! hahaha. Na een intensieve avond dansen en drinken zijn we naar huis gegaan. Het was nog anderhalf uur rijden en zijn natuurlijk allemaal in slaapgevallen. Toen we thuis kwamen ben ik ook gelijk mn bedje ingekropen.

Zaterdagochtend was ik zo ontzettend moe en had ik echt geen motivatie om mijn bed uit te komen. Dus ben lekker blijven liggen! En wat gebeurt er al Joya Pinna 1 ochtend blijft liggen. DAN VINDEN ZE EEN SLANG VAN 4,5 METER! En wie wou het meest graag een slang zien? IK DUS! Pfff wat eens straf!! Heb verder de hele dag geslapen! Zaterdag avond hadden we een wine en cheese night georganiseerd. Ja echt een super leuke groep, hadden we zelf bedacht! En het was super gezellig! Ik zat aan de tafel mezelf lekker te verwennen met brie, witte wijn en een film. Toen mijn buikje vol zat ben ik op de bank in slaapgevallen en niks van de film gezien... Oepsieee. hihihi

Zondagochtend gingen er 5 van de groep naar de blyde river canyon. Dus we bleven met 5 thuis. Lekker zo'n rustig dagje met weinig mensen. Het was eigenlijk mijn bedoeling nuttig te zijn deze dag, maar toen ik even op bed wou liggen raakte mijn hoofd het kussen en tja... dan is het voorbij he. Dan ben ik weg... Ik eindige dus met een hele zondag slaap! shitt zeg. Haha. Maarja, zo was het weekend ook alweer voorbij... Wat gaat de tijd toch snel hier.

Nu heerlijk aan het genieten van mijn aller laatste week en dan kan ik weer bij jullie in de armen vliegen!!

1. Lisabel:
    12 oktober 2016
    Dag Joya,
    Mooie bijzondere dingen doe je toch allemaal. Nog maar een weekje en ook die is voorbij voordat je het weet. Geniet er nog van. Nu mis je Nederland, straks mis je Afrika ;-)
    Liefs Lisabel
  2. Esther:
    12 oktober 2016
    Hahaha aan de slaapkop in jou is nog niets veranderd lees ik wel! Nog ff en dan is je avontuur voorbij...ik verheug me alvast op ons weerzien!!
  3. Erik S:
    13 oktober 2016
    Hey Joya
    Prachtig om je verhalen te lezen. Ha ha ...
    Nog even volhouden

Geniet er nog maar even van.
    Tot gauw X
  4. Ineke Butterhof:
    14 oktober 2016
    Hoy Joya,
    Toch nog even een kleine reaktie van mijn kant !
    Nog wat nachtjes slapen op of met je "Sluytertjes-kussen" en dan weer op "hoes an" !
    Een heel fijn laatste weekend en een voorspoedige reis naar Nederland, je schrikt wel van de kou hier hoor, geen vergelijk met het warme Afrika :-)
    Groetjes,
    Ineke //(*_*)\\