Eerste maand afgesloten met een BANG!

16 september 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Eerste maand alweer bijna voorbij! Waaahh wat gaat dat snel zeg... Sorry dat ik deze week en vorige week zo weinig heb geschreven maar het internet werkt niet altijd mee hier! Ik ben zondag naar de Blyde River Canyon geweest, zooooo gaaf! Echt wauw, wat mooi zeg. We werden om 8 uur 's ochtends opgehaald door een guide die ons door de Drakenbergen reed. Hier keken we uit op een paar prachtige watervallen en uitzichten. Om 1 uur gingen we lunchen bij een beroemd pannenkoeken restaurant. Ik nam een pannenkoek met chocolade mouse en daarbij ook nog een vanille milkshake.... sorry Leon! Ook kon je pannenkoeken met slakken bestellen, of gekke zeedieren. Het was heel bijzonder... ALLES wat je maar kan bedenken, kon je daar op je pannenkoek bestellen. Ik kreeg mijn chocolade mouse helemaal niet op! Pfff het was eerder chocolade mouse met een pannenkoek dan andersom! En ik was zo misselijk... Ik eet nooit meer chocolade !!! Nadat we hier hebben geluncht reden we nog een stuk door de drakenbergen. We gingen 2 keer wandelen. Een keer was door het regenbos, echt wauw! zo mooi. Heel bijzonder weer! Nadat we dit hebben gedaan gingen we toch eindelijk naar de canyon. "breath taking'  !!! Ik voelde me 'the queen of the world'. Zo gaaf daar boven. En wat groot! Heb daar een hele tijd gezeten, boven op een steen en genoten van het uitzicht. Na de canyon was het een lange rit terug naar het huis, maar dat was het zeer zeker waard!!

Maandag was het weer tijd om naar de stad te gaan. Maar dit keer niet alleen naar de stad. We gingen naar het reptielen park, eindelijk mijn slang !! We kregen een heeeele heeeele lange uitleg over slangen, spinnen, schorpioenen etc. En van een heeeele saaie vent. Dus begon een beetje irritantje te spelen, maakte het toch wat leuker... hihihi. Nadat deze lange laaange uitleg klaar was, haalde hij een slang op. We mochten zelf kiezen of we hem aan wouden raken en als je het durfde mocht je hem om je nek hebben. JA DUH!!! Geef mij die slang maar mee, GE WEL DIG! Wat een prachtige beesten zijn het toch, En nee papa, ze zijn niet eng !!! Ik heb er mee geknuffeld en geaaid, het was een super mooie sjaal om zo mee te nemen! Helaas laten ze dat niet zomaar toe... Hierna haalde hij een mega spin te voorschijn, ook deze mochten wij op onze hand houden. Wat een lekker zacht beestje zeg! En helemaal niet eng?!? Ook waren hier 2 ontzettende agressieve papegaaien. Ik zat gewoon rustig op een bankje, en ineens kwamen deze 2 gekken op mij afgerend en dat ze wouden bijten !?!? Heeeeeel apart! hahaha. Na het reptielen gingen we boodschappen doen. Ze waarschuwden ons om extra veel alcohol mee te nemen voor aankomende vrijdag. Dan is het afscheidsfeestje voor de mensen van de eerste maand. PARTYYYY!

Dinsdagochtend vertrokken we om 5 uur 's ochtends al om naar het Kruger park te gaan! We kwamen daar om 6 uur aan, precies wanneer het hek word geopend. Iedereen die wilt super graag een luipaard zien, natuurlijk !! En in het Kruger park zouden we hier meer kans op hebben, dus waren we allemaal zenuwachtig aan het zoeken en kijken. Ik zat in de tweede auto met nog 3 anderen en voor ons was de auto met de rest. Ik zag dat iedereen hard aan het zoeken was, en kon het niet laten om een geintje uit te halen... Dus op een gegeven moment zei ik tegen Ed: stop stop stop de auto! Ga naar achteren ik zie volgens mij een luipaard !! Dus hij moest via de walky talky de andere auto snel waarschuwen te stoppen, waardoor Katie vol op de rem trapte en iedereen een 'neckbreak' kreeg... Dus wij naar achteren rijden waar ik de luipaard had gezien, iedereen heelemaal nieuwsgierig: waar waar waar waar ??!!?!?!? En toen moest ik ze nog vertellen dat het een grapje was.... hahahahaha en ze waren boos !! Maar ik ging heeeelemaal stuk. Ge wel dig, wat leuk! haha Verder hebben we nog een ontzettend schattig klein baby olifantje gezien, zo lief! Al met al, een super leuke dag gehad in Kruger!

Woensdag was het een belangrijke dag voor het Askari team! We hadden een volleybal wedstrijd tegen een ander vrijwilligersproject. Echt super gezellig! De bbq aan, allemaal aan het volleyballen, en lekker om het zwembad chillen. Het was net een film waar ik in was op dat moment. Zo voelt het eigenlijk met heel veel dingen hier! haha. We hadden het er onderling over wat hen vooral doen als vrijwilligerswerk en wat wij allemaal doen. Nou zie ik pas, dat wij hier op Askari echt daadwerkelijk bezig zijn in 'the bush'. De anderen rijden elke dag 9 uur per dag rond, opzoek naar dieren.... Waar in tegen wij van alles doen om de natuur hier in balans te houden en te herstellen! Zo kwam ik er dus ook achter dat Askari een van de beste vrijwilligersproject is! Deze dag hebben we het super gezellig gehad samen!

Donderdagochtend hebben we meer over vogels geleerd. Ik heb nu ook een boek gekocht waar ik de vogels, wilde dieren, planten en de bomen op kan zoeken van Zuid-Afrika. Dus het word steeds leuker om met vogels bezig te gaan. Begin er steeds meer te kennen en dat is toch wel echt hartstikke leuk! Begin van de middag gingen we op pad voor een 'anti-poaching walk'. Hierbij gaan we dus opzoek naar ook maar enig activiteit van mensen in 'the bush'. Terwijl we liepen, voelde ik ineens een ontzettende dikke doorn in mijn voet gaan. Maar ik heb toch schoenen aan !?!? Dit zijn dus zulke scherpe en dikke doorns dat ze gewoon recht door je schoen heen gaan en zelfs recht door je voet heen gaan... Pfff wat een pijn!! Aan het eind van de middag gingen we naar een 'hippo pool'. Een ontzettende lange rit door het reservaat, maar dan waren we ook ergens! Een ontzettende mooie lodge in het reservaat naast ons, met uitkijk op een plas met allemaal nijlpaarden! Ook kwamen er nog giraffen voorbij en andere wilde dieren. Zo mooi! We zaten daar lekker om een kampvuur, met een drankje en uitzicht op deze bijzondere dieren. Wat eens stage heb ik toch ook !?

Vrijdagochtend gingen we op pad voor een 'bird war'. Elke keer als we een vogel zagen moesten we 'BIRD' schreeuwen en kregen we 10 seconden de tijd om de naam van deze vogel te benoemen. Of ik gewonnen heb? nouuu....nuhh. hihi. Deze middag gingen we naar Daktari. Hier worden wilde dieren die gewond zijn opgevangen. Ook zijn er mensen die bepaalde wilde dieren als huisdier nemen. En op het moment dat deze dieren dan groter worden, beginnen ze te bijten en willen ze hem weg doen. Ook hiervoor staat Daktari voor deze dieren klaar. Ze hadden zelfs een cheetah zitten! Ook is dit een school voor kinderen. Elke week komt er een nieuw groep kinderen, om daar een week lang te leren over 'the bush' en anti-poaching dingen. Zo leren de kinderen hier om respect te hebben voor wilde dieren en de natuur. Toen wij daar aankwamen waren de kinderen al vrij, en hebben wij ze dus helaas niet gezien.

Deze avond was dan het afscheidsfeestje... Als aller eerst deden we een Merith/demerith ceremony. We konden elkaar een merith of demerith geven voor dingen die we goed of juist slecht hadden gedaan. Dus wij hadden gedacht dat er een winnaar zou zijn voor degene met de meeste merith's en minste demerith's. Maar blijkbaaaaarrr.... moesten we een groen shotje nemen voor elke merith en een rood shotje voor elke demerith. Echt geniaal bedacht weer !! Maar wat een lol! Hierna deden Katie en Ed een gevoelig praatje naar ons toe, dat ze blij zijn dat we hier waren en dat we een stukje hebben bijgedragen aan de natuur. En dat ze dit werk zonder ons nooit zouden kunnen doen, het was heel lief allemaal! Hierna had Katie een film gemaakt van de hele maand van onze groep! Oooh en wat een erge foto's staan er op... maar wat leuk!!! Na dit gevoelige en lieve gedeelte, begon het echte werk. AAN DE ZUIP!!! Ieeeedereen was aan de zuip, we deden drankspelletjes, zaten om het kampvuur, er werd gezongen en er werd weer gitaar gespeeld. Al met al een suuuper leuke, gezellige, geslaagde en vooral dronken avond!!!

Deze zaterdag ochtend had iedereen een ontzettende kater. En hoe los je dit op!? SPORTUHH! Iedereen was moe, of aan het kotsen, maar ik trok mijn sportkleding aan en heb een goed stuk hardgelopen en daarna heb ik baantjes gezwommen. Terwijl er vandaag helemaal geen zon schijnt en het zelfs best wel koud is!? Maarja, na al dat drank van gisteravond moest ik mezelf er toch echt overheen zetten om te gaan sporten. En nu voel ik me fantastisch!! Vooral omdat iedereen nog last heeft van gister avond en ik me gewoon helemaal dikke prima voel, geweldig !!

1. Esther:
    17 september 2016
    Mooi verhaal weer joy!! Zijn er ook nog leuke fotos? X
  2. Esther:
    Leuke verhaal weer Joy! Zijn er ook nog leuke fotos? X
  3. Ineke Butterhof:
    17 september 2016
    Fantastisch verhaal weer ! Leuke foto van jou in de "zen" houding. Volgens mij heb je het echt wel naar je zin daar. Fijn weekend en tot je volgende schrijfsels xx ! //(*_*)\\
  4. Sandro:
    Slangennnnnnn brrrrr
    Mooie zen foto, wat een vieuw ☀️
  5. Monique:
    18 september 2016
    Geweldig verhaal weer joy. Wat maak je wat mee deze weken echt geweldig volgens mij heb je het ontzettend naar je zin. Verheug me nu alweer op je volgende verhaal. Ook opa en oma genieten van je verhalen. Maar slangen en reptielen komen er bij ons in huis niet in iiiieuwwwwwe doodeng, dan weet je dat vast hahaha.
  6. Sandro:
    Je moeder bedoelt NIET