De eerste `echte` dagen

26 augustus 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

De eerste 3 ´echte´ dagen zijn alweer om! We mochten woensdag uitslapen i.v.m. met de reis. Dus we moesten om half 8 klaar zijn..... Ja inderdaad, dit noemen ze hier uitslapen ?!?! We kregen uitleg over hoe alles hier in en om het huis werkt en kregen hierbij een takenlijst. Hier stond op wat we per persoon elke dag moesten doen. De ene keer koken en het zwembad schoonmaken. De andere keek afwassen en de dieren eten geven. Zo is er altijd wel iets wat je moet doen. Jaaa dat lees je goed, ik moet hier voor mezelf koken. Haha, wat jullie nu denken dacht ik ook hoor. Joya koken ?!.... als dat maar goed komt!! Maar ik heb nu 2 keer gekookt en beide keren is het helemaal goed gekomen, ik word nog zelfstandig en volwassen hier!! Haha nee oke, laten we niet te hard van stapel lopen... Nadat de klusjes werden besproken en voorgedaan, gingen we verder met onze volgende les. Er zijn allemaal aparte routes gemaakt door het reservaat die een naam hebben. Elke week moet je al deze routes rijden en opschrijven welke dieren je ziet, wat ze aan het doen zijn, of het een mannetje of vrouwtje is en hoeveel er van zijn. In deze route hebben we een bruine hyena gespot!! Deze zijn ongelooflijk bijzonder om te zien, Katie (medewerkster) had er het hele jaar nog niet een gezien. En een andere mevrouw die hier al 30 jaar werkt, heeft er nog nooit een gezien vroeg op de dag in een open gebied en stil staand. Dus wat hadden wij toch een geluk weer! Ook zagen we een leuke hagedis soort die niet bang voor ons bleek te zijn en bij de auto bleef liggen. Een eindje verder onderweg zagen we 'stoeiende' olifanten. Erg leuk om ze zo te zien, en wat komen ze dichtbij! De volgende ochtend moesten we om 7 uur in de auto zitten. Ja ik weet het... wat een tijden! Dit keer kregen we een 'birding lecture'. We gingen naar een plas toe, omdat daar veel verschillende soorten vogels komen. Hier zagen we toevallig ook een giraffe die aan het drinken was! Ook dit was weer iets bijzonders. Ed (medewerker) heeft dit in zijn 8 jaar ook nog maar 4 keer gezien. Weer zo'n geluk van ons! Maaaar het geluk van de week was nog zeker niet op, want die middag is er een buffel aangekomen die vrij moest worden gelaten in het wild. Wij zagen dat hij werd gebracht en hij werd in een verblijf gedaan in het reservaat. Hier moet hij een paar nachten blijven om te wennen aan het nieuwe gebied en daarna kan hij vrij worden gelaten in de wilde natuur. Donderdag ochtend begonnen we ook weer om 7 uur. We moesten eerst hout halen en kregen daarna een 'first-aid lecture'. Dat heeft mij best wel een beetje bang gemaakt... Ed vertelde ons over de slangen, spinnen en de schorpioenen die hier zijn en welke giftig en dodelijk zijn. De dodelijke dieren zijn hier allemaal al eens in het huis gezien. Zelfs 3 dagen geleden nog bij Ed zelf thuis, was een dodelijke spin. Deze middag zagen we een dodelijke schorpioen, maar gelukkig niet in het huis. Na deze les kregen we een 'wildernis lecture'. We reden een heel eind weg over erg hobbelige wegen en stukken omhoog. Op een gegeven moment moesten we verder lopen en een stuk de rotsen opklimmen. Toen ik aan het eind kwam.... WAUW! Wat een uitzicht. Dat gevoel dat je moet huilen omdat het zo mooi is? Ja, dat kreeg ik ervan! Het voelde alsof ik de hele wereld aankon. We hebben hier nog een tijdje gezeten met een lekker colatje malibu. Vandaag moesten we weer om 7 uur in de auto zitten. We hebben echt zoiets cools mogen doen vandaag! We hebben geleerd hoe we moeten schieten, jaaaaa met een echt geweer!! Zo'n klein meisje met een groot geweer... ik voelde me echt een baddas. Super cool!! Eerst met een 'klein' geweer, en ja hoor.... een bulls eye voor deze meid over hereeeeeee! Echt super stoer, vind je niet!? Daarna met een groter geweer mogen schieten, en ja hoor..... helemaal niks geraakt, niet eens het blaadje (hihi). Maar wel een super gave ervaring. Daarna mochten we ook nog een ritje maken in de jeep. En ik heb nog maar net mijn rijbewijs?! Maar het ging hartstikke goed. Ik moest over stenen heen reden, door een uitgedroogde rivier, de berg op en ook weer de berg af. Het was dooood eng maar wel echt super gaaf! Ik zou het zo weer doen. Deze avond hebben we lekker gebarbecued met zijn allen om een gezellig kampvuur! Een geweldige paar dagen!

1. Joya Pinna:
    26 augustus 2016
    Sorry voor de weinige foto's. de wifi is ineens heel slecht hier. Morgen in de herkansing voor nog meer foto's!
  2. Bianca Blaauwgeers:
    26 augustus 2016
    Hey Joya, onwijs leuk om je verhalen te lezen!! Wat ben jij een ongelooflijke bofkont dat je dit allemaal mag meemaken! Geniet er lekker van! Ik blijf je volgens en ben nog steeds heel jaloers op je! ;-))
    Groetjes Bianca
  3. Esther:
    27 augustus 2016
    Wauw Joya!! Wat een mooi verhaal...wat een fantastische ervaring is dit!! En blijf schrijven.. I love it.. X
  4. Ineke Butterhof:
    27 augustus 2016
    Geweldig ! Dit gaat de tijd van je leven worden !
    Probeer telkens even wat tijd vrij te maken voor zulke héééérlijke verhalen.
    Moest ook lachen dat je moest schieten met een "pief-paf-poef" , jij als dierenliefhebber met een groot geweer ........ gaat eigenlijk niet samen :-)
    Moet je nu ook nog een verslag voor school bijhouden ?
    Succes met alle leermomenten ! xx //(*_*)\\
  5. Ineke Butterhof:
    27 augustus 2016
    Mooi huis hoor ! Heb de foto's even goed bekeken !
  6. Monique:
    27 augustus 2016
    Wat gaaf Joya je schrijf leuk heerlijk om te lezen. je bent een bofkont echt van genieten dit maak je niet zo snel weer mee. Ons kleine meisje met een geweer Best heftig Maar wat ga je veel leren in deze 8 weken. Super stoer dat je dit gewoon doet het was best een stap voor je zolang van huis. Trots op je ❤️liefs mama
  7. Nicole:
    27 augustus 2016
    Joya wat schrijf je mooi geweldig
  8. Sandro:
    28 augustus 2016
    Buongiorno Ragazina,

Je bent vandaag precies een week weg. Een week en al vele mooie dingen gezien en gedaan. In huize Pinna is het stil en papa begint zijn meissie te missen. Je aanwezigheid, je enthousiasme en je gedramatiseer. We hebben zelfs tijd over omdat we jouwn rommel niet meer hoeven op te ruimen . Pap is trots om te zien en te lezen wat je allemaal daar doet. Geweldig; Leer, ervaar and Whats Out Ragazina. Ti Amo xx