Let the real game begin!

2 september 2016 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Let the real game begin! Klaar met de trainingen en dan nu toch echt hard aan het werk. Had stiekem gehoopt dat alle 8 weken zo zouden zijn!! haha. Dinsdag ochtend mochten we weer een eindelijk naar een stad. We moeten natuuurlijk 1 keer in de week boodschappen doen, en daar maken ze dan gelijk een dag stad van. Super fijn om weer eens een beetje tussen de 'mensheid' te zijn! Eindelijk weer gebouwen om me heen... hahaha. Daar 2 uur de tijd gehad om te kunnen winkelen of de markt te bezoeken. Dit was een markt waar de vrouwen je een bepaald soort wormen (levend) aan probeert te smeren en om jou zo ver te krijgen om ze te gaan eten.... nouuuuuu, nee!!!! Na het winkelen gingen we even lunchen bij een gezellig terras en door boodschappen doen. Eenmaal terug bij het huis was het alweer 5 uur. Hier is het om 6 uur al helemaal donker !? Die avond gingen we opzoek naar nachtdieren. We gingen helemaal in het donker het wild in, met een super grote dikke koplamp die wel zelf vast moesten houden. We moesten opzoek gaan naar ogen en zo opschrijven wat we zagen. Helaas deze rit niks gespot.

Oooook was mama vandaag jarig!! Ik had met Liza afgesproken om als verrassing met haar te gaan skypen. Maar uiteindelijk was bijna de hele familie erbij, super leuk!!

Woensdag ochtend gingen we een 'anti-poaching walk' doen. Dit betekend dat wij opzoek gingen naar ook maar enig teken van mensen in de bosjes. Want er zijn mensen die stiekem een reservaat opkomen en hier vallen maken om de dieren te kunnen schieten. We moesten allemaal in een lange rij gaan staan met 10 meter tussen iedereen in. Van hier uit moesten we recht door de bosjes heen lopen, dus onder takken door, over boomstammen heen, door prikkel bosjes heen. Echt wel een beetje spannend, want je liep gewoon alleen door het bos heen en er was kans dat we een luipaard tegen zouden komen... Uiteindelijk heb ik 1 draad gevonden wat een val moest vormen, dus toch een teken van poachers.

Eenmaal thuis is er een incident gebeurt tussen ons huisgenoten... Heeeelemaal in het begin werd ons verteld dat je geen alcohol mag drinken terwijl we nog moeten werken/met de auto weg moeten. Nu zagen wij de 2 oudere vrouwen aan de wijn, midden op de dag, terwijl wij nog weg moesten. Hier werd wat van gezegd en dat werd niet helemaal gewaardeerd. Als de jongste hier in het huis heb ik het verhaal netjes uitgelegd aan de vrouwen en dat wij ze proberen te helpen door te waarschuwen. Dit konden ze toch wel op prijs stellen. Tja.... toch iemand moet verstandig zijn toch? hihihi

Ondertussen kregen we bericht dat er een leeuwin was gezien! Dus wij als een gek die kant op gereden en ja hoooor, ONZE EERSTE LEEUWIN GESPOT! Super cool deze dieren!! Hoop alleen wel dat we nog een grote, gave, mooie man gaan zien. Haha nee het is ook nooit genoeg voor mij, ik wil aaaltijd meer... !! Deze middag moesten we resten van oude hekken op gaan ruimen in een nieuw gebied. Sinds januari heeft de baas van dit reservaat een nieuw stuk land gekocht waar vroeger boeren hen dieren hielden. Hierdoor liggen hier nog stukken prikkeldraad dat opgeruimd moet worden. Zoals Katie al zei: zonder krassen en bloed kom je niet weg bij het Askari team!

Donderdag ochtend moesten we extra vroeg ons bed uit om opzoek te gaan naar hyena's... We vertrokken om 5:30. THA HELL!! Wat een tijden zeg.... Gelukkig had Katie ontbijt meegenomen en zijn we onderweg gestopt bij een ontzettend mooi stukje met een prachtig uitzicht om te gaan ontbijten. Ook weer super leuk! En of we uiteindelijk een hyena hebben gezien? Yessssss we did !! We hebben een plek gevonden waar ze dus nu wonen en de volgende keer wilt Katie nog vroeger weg zodat we kunnen zien dat de oudere hyena's de baby's tevoorschijn halen... NOG VROEGER !? Toen we thuis kwamen, kregen we een examen... ja hoort er ook bij he, zo'n stage... haha. Een examen met vragen over allerlei dingen die we de afgelopen 2 weken hebben geleerd. Het was best wel moeilijk, omdat alles ook in het engels was. Ik praat/schrijf zoveel engels, dat ik straks geen nederlands meer kan!? Ook hebben we deze middag moeten verven. En niet zomaar verven, we moesten met teer verven! En als dit op je blote huid zou komen, kon het met de zon erop je huid weg eten. En ik ben niet iemand die heel kalm en rustig een kwarst in de hand heeft en kalmeren gaat verven... neee ik ben een ontzettende druktemaker die gaat auwehoeren!! Dus wie zat er onder het teer.... hihihih jaaaa ik! Rustig maar mam.... er was speciaal spul dat ze mee hadden genomen waardoor je het er af kon wassen. Dus ik ben perfect in orde!

Eenmaal terug van het verven gingen we lekker eten met zijn allen. Zo gezellig altijd aan tafel! Komen altijd de leukste verhalen langs.... Deze keer vertelde een jongen uit de groep dat hij wel open stond voor het idee om met mannen te gaan. Dus ik vond het super cool dat hij zich zo durfde te uiten bij ons. Zo hoort dat in een groep! Alleen vond de jongen waar hij mee samen op de kamer ligt dit minder grappig... hij trok helemaal bleek weg. Best wel zielig maar echt te grappig!

Vannochtend zijn we begonnen met het beschermen van de bomen. En dit is pas werken... Leon zal trots op me zijn!!! Om de bijzondere en oudere mooie bomen liggen allemaal stenen die vroegere vrijwilligers uit een mijn hebben gehaald. Zo blijven de olifanten van de bomen af, omdat het te zeer doet aan de voeten om op te stenen te gaan staan... Maar over de jaren groeit er natuurlijk wel gras tussen de stenen door, waardoor het zachter word om op te gaan staan voor de olifanten. Dus vanochtend moesten wij alle stenen die er al lagen weg leggen/tillen, daarna het gras eruit trekken/afsnijden en alle stenen weer terug leggen/tillen. Wat een work-out! Iedereen vond het verschrikkelijk terwijl ik liep te schreeuwen hoeveel calorieën we wel niet aan het verbranden waren, super handig toch !? Ik vond het een uitstekende work-out !!!!

Nou..... nog 1,5 dag en dan is het alweer weeeekend! Zin innnnn..... vooral omdat ik dan eindelijk weer lekker kan uitslapen!! hihi.

1. Ineke Butterhof:
    2 september 2016
    Weer een leuk en lekker lezende verhalen van je Joya !
    Hoef je nu niet bang te zijn dat er "zomaar" een één of ander wild dier opdoemt die jullie aan wil vallen ??? Het verhaal van buffel in je vorige bericht deed me wel schrikken ...... !
    Ook waren de foto's weer tof, vooral van die 2 Mamma's ! Leuk hoor ! Geniet van je weekend en probeer zo lang mogelijk uit te slapen. Tsjuus ..... xx !! //(*_*)\\
  2. Monique:
    2 september 2016
    Joy wat een heerlijk verhaal weer. Je maakt wat mee deze dagen.en wist niet dat je zo hard kon werken als je straks weer thuis bent hebben we nog wel een paar leuke workouts voor je hahahah. Super trots op mn meisje love you dikke kus en knuf van mij
  3. Esther:
    Mooi verhaal weer Joya
    ..keep on writing!! X
  4. Ingrid:
    7 september 2016
    Dit ga je nooit meer vergeten !